Placemaking

Placemaking Placemaker Vinex Vinexwijk Leidsche Rijn

Bij bepaalde opdrachten zet AM Landskab de inrichting van de openbare ruimte in als ‘gangmaker’. Er ontstaat reuring, het verspreidt zich als kringen in het water en er ontstaan ‘plekken’ waar tot dan toe anonimiteit heerste. AM Landskab werkt dan als ‘Placemaker’. Het bureau gaat op zoek gaan naar alle aanknopingspunten die er zijn in het gebied. Historische, landschappelijke en culturele lagen worden naar boven gehaald, maar vooral ook – wat borrelt er in de buurt? Met de lokale krachten ontstaat er altijd iets positiefs en geven we samen een anoniem gebied karakter.

 

Tijdelijk gebruik

AM Landskab heeft de afgelopen jaren veel met ‘tijdelijkheid’ gewerkt. Het begrip is natuurlijk rekbaar, want in feite is alles aan verandering onderhevig en dus tijdelijk in een of andere mate. Wanneer AM Landskab voor invulling van tijdelijke ruimtes wordt gevraagd, gaat het veelal om terreinen, waar een bouwontwikkeling op dat moment uitblijft, maar wel in de planning ligt. Voor deze plekken is een hoge mate van innovatie vereist. Er gelden andere investeringen, flexibiliteit is op meerdere vlakken vereist en vaak kunnen er ook andere regels toegepast worden. Bij uitstek de plekken om te experimenteren. De verborgen kwaliteiten van het gebied kunnen op de kaart gezet worden.

Placemaking AM LandskabEducatieve, speelse bord bij het insectenhotel.

Eigen initiatieven: Dorpstuin, Ratjetoe en Vogelhuisboom

Door het ontplooien van eigen initiatieven heeft Anne-Mette Andersen nieuwe inzichten verkregen in de samenwerking tussen gemeente en initiatiefnemer. Het begon met Dorpstuin De Meern een initiatief om van een braakliggend en onbeheerd terrein in hartje De Meern een tijdelijke, groene ontmoetingsplek te maken voor jong, oud, oorspronkelijke bewoners, nieuwe bewoners – alle soorten mensen in het dorp. Daarna volgden het initiëren van Meernse Markt Ratjetoe. Anne-Mette Andersen: ‘Er waren nog meer lege terreinen in het hart van De Meern. In plaats van dat als een doorn in het oog te zien, beschouwde ik de ruimte als een kans.
Een onbenutte ruimte die je voor een feestelijk event zou kunnen gebruiken om het lokale ondernemerschap te etaleren. Een zevental ondernemers sloten zich aan en binnen 3 maanden was er voor het eerst in 17 jaar weer een dorpsfeest; ‘Meernse Markt Ratjetoe’. Zie de beeldverslagen Ratjetoe 2014 en Ratjetoe 2015.
Het eerste jaar werd tijdens Ratjetoe bovendien een crowdfunding initiatief van Anne-Mette Andersen onthuld. De ‘Vogelhuisboom’ die het lege terrein opvrolijkt, als er geen event plaatsvindt en bovendien een experiment is op het gebied van ecologisch grasbeheer.

 

Vogelhuisboom via crowdfunding Voorjebuurt